1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Poduszka powietrzna głowy i barków w zagłówku fotela
28 kwietnia 2023

Toyota z nowym patentem

Poduszka powietrzna głowy i barków w zagłówku fotela

Toyota opracowuje nowy projekt poduszki powietrznej otaczającej górną część ciała. Będzie ona nie tylko chroniła głowę pasażera przed obrażeniami, ale także osłoni jego twarz oraz zadba o stabilizację szyi i barków w przypadku kolizji. Odpowiedni wniosek już został zgłoszony do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych.

Poduszki powietrzne, które są stosowane obecnie, chronią przed obrażeniami głównie głowę i klatkę piersiową. Nowy projekt Toyoty zakłada bardziej kompleksową osłonę wokół górnej części ciała pasażera. Podczas kolizji poduszka ma utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji, w jednej linii z górną częścią tułowia, zapobiegając jej skręcaniu czy gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja i barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych. Również uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa.

Nowa poduszka powietrzna Toyoty będzie umieszczana w zagłówku fotela. Powietrze do niej będzie wpuszczane etapami, tak aby zdążyła uzyskać odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomocne będą tu czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego i oparty na ich działaniu układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), który uruchamia poduszkę na chwilę przed zderzeniem. Dzięki temu w momencie kolizji, kiedy na pasażera zaczynają działać duże siły, poduszka wokół niego ma już optymalny kształt, który zapobiega skutkom gwałtownych przeciążeń.

Powietrze będzie trafiało najpierw do pierwszej sekcji poduszki, sięgającej od zagłówka do przodu kabiny od strony mocowania pasa bezpieczeństwa. Następnie pompowana będzie druga strona. Jej nadmiernemu rozprostowaniu będzie zapobiegała specjalna linka. Po napełnieniu trzeciej sekcji poduszka będzie zabezpieczała głowę od góry. Na koniec uruchomi się poduszka barkowa, która wyeliminuje obrót górnej części ciała.

Nowa poduszka Toyoty – jak wynika z wniosku patentowego – ma pełnić funkcję dodatkowego zabezpieczenia i współpracować z już stosowanymi poduszkami przednimi, bocznymi i kurtynowymi.

Toyota nieustannie podnosi standard bezpieczeństwa wszystkich samochodów w swojej gamie. Tak np. Yaris 4. generacji jako pierwszy model w segmencie B otrzymał w podstawowym wyposażeniu centralną poduszkę powietrzną między przednimi fotelami oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego oferowane w standardzie.