1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Nowy Prius jednym z najbardziej dynamicznych samochodów Toyoty
15 maja 2023

Prius 5. generacji jednym z najbardziej dynamicznych samochodów Toyoty

Do setki nowy liftback przyspiesza w 6,7 s

Prius od lat słynie jako jeden z najbardziej oszczędnych i ekologicznych samochodów. Najnowsza, 5. generacja tego modelu doskonale się wpisuje w tę tradycję. Nowy liftback Toyoty jest wyposażony w 223-konny napęd hybrydowy plug-in, który zapewnia świetną dynamikę i przyjemność z jazdy.

Toyota Prius – świetne osiągi i dynamika

W tym roku w Europie zadebiutuje 5. generacja Toyoty Prius. Będzie to samochód wyposażony w zupełnie nowy układ hybrydowy z funkcją ładowania z gniazdka, oparty na 2,0-litrowym silniku benzynowym o mocy 152 KM oraz 163-konnym silniku elektrycznym. Napęd o łącznej mocy 223 KM pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 s. Dla porównania, coupé GR86 z 234-konnym silnikiem 2.4 Boxer i manualną skrzynią biegów potrzebuje 6,3 s, by rozwinąć prędkość 100 km/h, a ten sam model ze skrzynią automatyczną – 6,9 s.

Tak dobre osiągi Priusa to efekt połączenia mocnej benzynowej jednostki z jeszcze mocniejszym motorem elektrycznym oraz dużą baterią o pojemności 13,6 kWh. Auto jest równie dynamiczne podczas jazdy w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. Co więcej, samochód wykazuje się takim samym przyspieszeniem nawet przy niskim poziomie naładowania baterii.

Lekka, a jednocześnie sztywna konstrukcja nowego liftbacka oparta została na platformie TNGA 2. generacji. Nadwozie w kształcie klina, z którego znany jest Prius, zyskało bardziej dynamiczny, nowoczesny styl i sportowy wygląd. Samochód jest o 50 mm niższy, o 22 mm szerszy i o 46 mm krótszy od poprzednika. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 50 mm, a punkt szczytowy dachu został przesunięty w kierunku tylnej części pojazdu.

Pewna jazda bez obawy o zasięg

Toyota Prius 5. generacji stworzona została głównie z myślą o jeździe w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Naładowanie baterii do pełna w tym samochodzie przy użyciu ładowarki 3,5 kW zajmuje około 4 h. Średni zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu sięga maksymalnie 72–86 km wg WLTP (w zależności od wersji wyposażenia, warunków na drodze i wielu innych czynników). W warunkach miejskich można uzyskać jeszcze lepsze wyniki – nawet powyżej 100 km.

Zasięg ten można dodatkowo zwiększyć, wybierając wersję wyposażenia Executive z panelami fotowoltaicznymi na dachu auta. Generowana przez nie odnawialna energia ze słońca pozwoli wydłużyć jazdę w trybie EV nawet o 8 km dziennie, a w czasie wielodniowego postoju naładować baterię do pełna.

Auto potrzebuje średnio od 0,5 l/100 km paliwa i emituje od 11 g/km CO2, a zużycie energii podczas jazdy w trybie EV wynosi średnio od 11,4 kWh na 100 km.

Nowy Prius to samochód uniwersalny. Na co dzień może służyć jako bezemisyjne auto elektryczne, zaś w czasie dłuższego wyjazdu daje komfort auta spalinowego, które można zatankować na dowolnej stacji paliw. Jazda w trybie hybrydowym jest tak samo oszczędna jak w przypadku każdej innej hybrydy Toyoty.